Selamatkan MaLaYsiA Dan Semuanyaa...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Dr. Danial : Isu Non Muslim Masuk Masjid

Dr. Asri : Isu Non Muslim Masuk Masjid

19.3.09

UMno Perlukan REFORMASI Struktural... ~ malaysiakini


oleh Ruhanie Ahmad

Lapan hari lagi Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2009. Para perwakilan akan memilih pucuk pimpinan tertinggi parti yang akan menentukan nasib UMNO dan Barisan Nasional (BN) dalam PRU13. Tindakan yang dikenakan ke atas Datuk Seri Mohd. Ali Rustam belum pasti mendorong para perwakilan untuk memilih pemimpin mereka berdasarkan merit. Kesetiaan sesetengan perwakilan kepada seseorang calon pilihan mereka atas motivasi material sukar untuk dikikis dalam keadaan sekarang. Ini kerana sesetengah perwakilan telah bergolok bergadai di peringkat bahagian masing-masing untuk dipilih ke PAU supaya mereka berpeluang menjajakan undi mereka kepada pihak yang menawarkan ganjaran yang paling tinggi.

Saya pernah menjadi perwakilan ke PAU daripada 1984 hingga 2003 -- selama 19 tahun berturut-turut. Pada tahun 1992 saya diberi peluang oleh Perhubungan UMNO Johor untuk membahaskan ucapan dasar Presiden UMNO. Tema ucapan saya adalah sindrom lupa sejarah atau historical amnesia syndrome. Saya huraikan, kalau orang UMNO ketika itu sudah tidak mahu melihat ke belakang untuk menjadikan sejarah perjuagan bangsa sebagai cermin dan iktibar kepada perilaku semasa masing-masing, saya bimbang UMNO ahirnya akan punah.

Lantas saya pun sarankan supaya proses pengukuhan perjuangan UMNO ketika itu dilakukan secara serius, komprehensif dan konsisten. Saya sarankan UMNO perlu mewujudkan satu blueprint perjuangan daripada atas ke bawah – daripada peringkat Majlis Tertinggi hinggalah ke cawangan. Ini untuk mengelakkan perjuangan UMNO jadi adhok dan bermusim mengikut citarasa dan matlamat yang bercelaru. Dalam ertikata lain, saya sarankan yang UMNO perlu diregimentasikan dengan norma, etika serta disiplin yang rigid, dengan pengisian perjuangan yang ikhlas dan dengan komitmen perjuangan yang luhur – ketepikan amalan cahketing, fitnah, pembunuhan karektor, cantas-mencantas, beri peluang kepada seluruh anak bangsa yang terpelajar untuk menyertai wadah perjuangan, jangan ada diskriminasi, jangan gadai parti kepada kapitalis yang memodali mereka untuk dapatkan jawatan dan seterusnya.

Sesudah itu, dalam beberapa tulisan saya untuk majalah dan akhbar (ketika itu belum ada blog) saya pernah sarankan supaya calon-calon UMNO untuk sesuatu pilihanraya ditentukan oleh satu jawatankuasa khas yang memantau dan memupuk potensi kepimpinan seseorang ahli UMNO sejak beliau menganggotai UMNO di peringkat cawangan. Saya buat saranan ini untuk mengelakkan perebutan jawatan di peringkat bahagian kerana selama ini wujud andaian bahawa sesiapa yang menduduki kerusi tertinggi di peringkat bahagian berpeluang besar menjadi calon pilihanraya. Tulisan saya hanya jadi bahan sindiran dan cacian. Ini kerana sudah berakar-umbi dalam pemikiran orang UMNO bahawa jawatan di bahagian adalah paspot untuk jadi wakil rakyat, exco, menteri, menteri besar, waimah perdana menteri.

Saya insaf saranan saya ada baik dan tidak baiknya. Baiknya, UMNO akan mengetengahkan tenaga yang pakar dalam bidang masing-masing sebagai calon pilihanraya. Tidak baiknya, saranan itu mungkin mengurangkan minat orang UMNO untuk memimpin bahagian. Saya hujah balik, kalau orang yang tidak berkemampuan dalam kepimpinan, tapi ada banyak lembu politik yang boleh diperah susunya waktu pemilihan kepimpinan, dan dia jadi ketua bahagian, orang macam ini kalau menang pilihanraya tentu akan cari duit lebih banyak untuk mempertahankan kedudukannya di peringkat bahagian atau lebih tinggi lagi.

Hujah saya terbukti benar. Suatu ketika ada pertandingan bahagian. Seorang daripada calonnya ditaja oleh seorang tauke pemilik kedai jual kereta terpakai. Tauke itu hinggakan sponsor calon berkenaan beli kambing untuk kenduri di masjid sewaktu calon itu berkempen. Seorang lagi calon ditaja oleh seorang tauke kilang batu bata. Kilang itu menyebabkan pencemaran udara di kawasan berkenaan. Tapi terus beroperasi atas perlindungan calon terbabit. Orang UMNO tidak fikir panjang. Calon-calon seperti itu disokong dan didukung. Mana mereka dapat duit untuk beli tidak menjadi masalah. Sama ada mereka ditaja oleh tauke khinzir atau tauke judi haram pun tidak ada sesiapa yang peduli. Pokoknya, waktu kempen mereka seronok berduyun-duyun, makan sana, jamu sini, macamlah UMNO akan selama-lamanya akan berkuasa.

Kisah saya di atas hanya secebis daripada banyak lagi kisah. Saya tulis kisah ini menjelang PAU kerana kalau-kalaulah dalam PAU kali ini ada perwakilan nak bahas ucapan Presiden dan mahu cadangkan reformasi, fikirkanlah satu reformasi yang strategik dan komprehensif. Ini kerana masalah politik wang yang diperkatakan selama ini hanya satu daipada masalah UMNO. Masalah ini pun bukannya strategik. Malasah ini adalah masalah sampingan yang wujud daripada beberapa kepincangan yang strategik dalam struktur UMNO yang sudah tidak relevan dengan zaman mutakhir ini.

Seperti kata Datuk Seri Ghaffur Salleh dan Datuk Nurjazlan Mohammed dalam program Hujah TV9 malam tadi, UMNO perlu mengkaji pelbagai masalah yang dihadapinya hari ini secara menyeluruh – secara strategik dan secara struktural. Prof. Madya Dr Mohammad Agus Yusoff yang menjadi moderatornya kelihatan tidak puas hati dengan jawapan-jawapan yang diberikan. Oleh itu, apa ruginya UMNO jika dihimpunkan seluruh bijak pandai Melayu untuk memerah minda mereka bersama-sama UMNO untuk mencari formula remormasi UMNO yang terbaik yang dinanti-nantikan oleh anak-anak merdeka yang kini menjauhi UMNO kerana mereka dapati UMNO tidak lagi secocok dengan jiwa mereka.




--
Ahakksss......

http://bloghijat.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails