Selamatkan MaLaYsiA Dan Semuanyaa...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Dr. Danial : Isu Non Muslim Masuk Masjid

Dr. Asri : Isu Non Muslim Masuk Masjid

23.3.09

CERITA DI SEBALIK TABIR FAIRUS AL-MANTAN TKM 1 P.PINANG... ~ malaysiakini


Cerita-cerita ini sudah berlegar di kalangan aktivis PKR, tetapi Anwar cuba tutup pekung, supaya tidak berbau kepada orang ramai.

Malulah Anwar sebagai penceramah upahan Al Gore berceramah di seluruh dunia mengenai accountability (kebertanggungjawaban), tetapi ahli partinya sendiri tidak ada accountability.

Seluruh dunia tahu Anwar penceramah upahan Amerika. Dia berceramah mengenai rasuah, penyelewengan, penyalahgunaan kuasa, kecekapan tadbir urus dan kerajaan bersih. Itu ceramah Anwar di luar negara.

Di dalam negara macam mana? Dalam PKR macam mana ? Anwar, PKR dan ahli-ahlinya, tiada korupsi? Tiada nepotisme ? Tiada penyelewengan kuasa? Tiada skandal seks?

Kisah peletakan jawatan Fairus adalah contoh paling baik, kerana dia berstatus Timbalan Ketua Menteri 1 PKR Pulau Pinang. Dia pula berada di DUN Penanti, satu DUN di dalam Permatang Pauh, di mana ahli parlimennya adalah Anwar Ibrahim, Ketua Umum PKR.

Kira Fairus ni macam anak emas Anwar la. Kalau bukan anak emas, tidak diberi kerusi selamat dalam DUN Penanti. Kalau bukan anak emas, tidak diberi jawatan Timbalan Ketua Menteri 1, exco agama, Timbalan Pengerusi PKR Pulau Pinang dalam usia semudanya itu.

Fairus pula produk UIA sama seperti Shamsul Iskandar Mat Akin (ketua Angkatan Muda) ketika saat-saat akhir Anwar mengaut harta negara sebagai TPM dan Menteri Kewangan. Sebab itu dikhabarkan Shamsul Iskandar pun ada saham ke arah menjatuhkan Fairus, kerana Fairus pernah sebut dia juga berminat jawatan Ketua Angkatan Muda PKR.

Kira Fairus paling special kepada Anwar. Datang dari produk UIA, bertanding di kerusi tempat lubuk Anwar Ibrahim dan dapat jawatan-jawatan yang tinggi-tinggi.

Pengaruh siapa, Fairus dapat semua keistimewaan itu kalau bukan dari Anwar Ibrahim. Sebab itu apabila Ketua AMK Kepala Batas, Amizudin Ahmat hantar laporan kepada Presiden PKR, Wan Azizah tidak ambil apa-apa tindakan. Menyedari tiada pilihan lain, maka Amizuddin pun buat kenyataan media supaya heboh satu Malaya pada 26 Februari lalu.

Bila heboh satu Malaya, Pengerusi Perhubungan Negeri Pulau Pinang yang juga Ahli Parlimen Bayan Baru, Dato' Zahrain Mohamad Hashim pun kejar pula Amizudin minta bukti-buktinya.

Sebelum itu sempat juga Dato Zaharain balun Amizudin, kenapa buat pendedahan di media. Heboh satu Malaya. Malulah parti kita. Semua orang tahu penyelewengan parti kita. Tak bolehkah serah bukti diam-diam dan kita ambil tindakan.

Amizurdin sound semula kepada Dato Zaharain. Dah serah diam-diam dah. Dah sampai pun ke tangan Presiden PKR. Anwar pun dah tahu. Apa tindakannya? Semuanya nak sorok, semuanya nak main jalan selamat, saya kena fitnah macam mana? Saya kena tuduh makan duit kuari macam mana ? Kena tuduh main rasuah sebab berbini dua macam mana?

Yang saya paling panas hati, sudahlah kena fitnah macam-macam, konrak saya sebagai ahli Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) tidak disambung semula, siapa punya kerja?

Siapa orang PKR paling berkuasa di Pulau Pinang, kalau bukan Fairus ? Kenapa dia dengki dengan saya, hingga kontrak pun nak ditamatkan. Nak tutup periuk nasi orang lain ka?

Habislah macam ni. Media dah main isu ni. Anwar pun dah marah-marah dengan tindakan awak bercerita di media ni, kata Dato' Zahrain.

Habis saya nak buat macam mana? Serah laporan senyap. Saya dah serah laporan kepada kak Wan Presiden PKR, 8 Januari lalu. Senyap juga. Lebih baik saya beritahu orang media, supaya semua orang tahu.

Cukup..cukup..kata Dato Zaharain, kita buat siasatan dalaman. Tak payah kecoh-kecoh lagi kat media.

Tapi kena siasat betul-betul, warning Amizurdin. Saya boleh serahkan bukti-bukti, tetapi kena ada jawapan ke atas setiap bukti-bukti itu. Jangan jadi seperti laporan dulu, semua buang dalam tong sampah.

Okey..okey..kata Dato Zaharain. Saya akan bentuk badan siasatan. Kita kena bertindak cepat, sebelum SPRM siasat lebih detail. Kita kena halang kes ini jadi lebih besar.

Amizuddin pun bersetuju dengan janji Dato' Zahrain. Satu Badan Khas Siasatan ditubuhkan diketuai oleh Abdul Halim (Speaker DUN), Tan Hock Leong (ADUN Machang Bubok), Sim Tze Tzin (ADUN Pantai Jerejak) dan VS Raveetharan (ADUN Batu Uban). Semuanya dari PKR.


Amizudin pun disoal siasat oleh badan siasatan PKR. Dia pun bercerita dia difitnah oleh Fairus dengan tuduhan dia terima wang sebanyak RM 5,000.00 setiap bulan daripada pengusaha kuari. Itu tidak betul. Semua tu fitnah. Fairus juga tuduh dia ada 4 buah kereta dan dua orang isteri. Jahat betul Fairus ni, kata Amizudin.

Itu bab pertama Amizuddin beritahu badan siasatan. Bab dia defend dirinya yang difitnah dan dipecat daripada menjadi ahli majlis MPSP.

Sekarang masuk bab kedua. Bab dia pula mendedahkan bukti-bukti penyalahgunaan Fairus sebagai Timbalan Ketua Menteri.

Saya ada bukti Fairus terlibat dengan rasuah dan salahguna kuasa selaku Timbalan Ketua Menteri. Fairus guna kuasanya sebagai Timbalan Menteri untuk bersekongkol dan melindungi beberapa buah kuari di Bukit Mertajam menjalankan kegiatan haram mereka serta menipu Kerajaan Negeri bahawa syarikat-syarikat itu tidak perlu membayar royalti di atas aktiviti haramnya itu.

Maknanya Fairus salah guna kuasa sebab syarikat-syarikat kuari itu telah bayar kepadanya. Saya ada bukti slip bank, bukti kemasukan duit syarikat kuari kepada akaun Fairus. Saya ada bukti rakaman perbualan saksi-saksi yang membuktikan Fairus terlibat.

Saya nak dedahkan bahawa tiga buah kuari di Seberang Perai sembunyi fakta sebenar pembayaran hasil royalti kepada kerajaan negeri. Siapa punya kerja? Siapa orang PKR yang paling berkuasa dalam kerajaan negeri ?

Saya dah siasat penyelewengan ini semua, saya dah serah bukti, apa terjadi ? Bukankah tiga syarikat kuari itu dikenakan denda dan kena bayar denda kepada kerajaan negeri RM800,000.00?

Jadi sebelum ini, siapa yang melindungi syarikat-syarikat kuari itu ? Kalau syarikat-syarikat kuari itu tak bayar royalti kepada kerajaan negeri, ke mana syarikat itu salurkan duit ? Masuk dalam akaun peribadi Fairus ?

Sila semak akaun Fairus. Dari mana dia dapat duit sebegitu banyak. Boleh beli kereta BMW 5 Siries dan Mercedes C Class secara tunai. Dari mana sumber duit itu datang, dedah Amizuddin...!!!









Tidak sampai seminggu Amizuddin mendedahkan bukti-bukti itu, secara diam-diam Anwar minta supaya Fairus bercuti dengan alasan sambung belajar ke luar negara. Lim Guan Eng sendiri mengakui permohonan cuti Fairus itu telah diminta sendiri oleh Anwar.

Jadi sudah tahu di mana bermulanya kes Fairus ? Siapa yang menjatuhkan Fairus dan kenapa dia dijatuhkan ?

Anwar hanya bertindak lewat, walaupun sudah tahu dari awal, tetapi berusaha melindungi, tetapi bila sudah kritikal sudah heboh satu Malaya, sudah jadi kes SPRM, barulah Anwar mula bertindak.

Anwar bertindak pun kerana nak halang SPRM korek dalam-dalam kes kuari itu. Nanti tidak pasal-pasal bukan setakat nama Fairus sahaja terkeluar, akan keluar lagi nama-nama lain. Jadi kena tutup cepat-cepat. Fairus kena letak jawatan, pergi sambung belajar. TUTUP KES!

Itulah kelemahan parti jika hanya dipimpin dengan SATU KEPALA. Boleh buka, tutup kes ikut SATU KEPALA. Tiada siapa boleh persoalkan.

Bertindak pun kerana terpaksa, setelah Amizuddin pilih kaedah dedah kepada umum. Kalau tidak pilih kaedah itu, sampai ke hari ini, Fairus masih Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang dan masih menikmati hasil rasuah bulanan dari duit haram!

Dan Anwar pula akan ketepikan kes-kes macam ini. Kes kecil katanya. Bila dia ketepikan bermakna tidak ada kes la. Jadi Anwar pun bebas berceramah di seluruh negara, Saya berjuang untuk sediakan pemimpin bersih, PKR parti bersih, tidak ada penyelewengan, salah guna kuasa dan seks.

Tuan-tuan sekalian, sabar..sabar..sabar, sedikit masa lagi kita akan rampas Putrajaya, kerana kitalah yang paling layak dan paling bersih, kata Anwar...



---------- Forwarded message ----------
From: ziee lipan <ziee_lipan@yahoo.com>
Date: 2009/3/23
Subject: [PerisikRakyat] CERITA-CERITA DISEBALIK TABIR FAIRUS


*p/s- sebenarnya keadaan yang telah pun berlaku tidak lah terlampau mengarut cam yang dimaklumkan diatas...tetapi ada kebenarannya...(camanapun Tima Kaseh noo Zie LiPANAU...hehehe).. Inilah langkah-langkah pengenalan serta pembersihan pemimpin-pemimpin dalam Pakatan Rakyat amnya...bila dah dapat kuasa, diselewengkan kuasa yang ada...tetapi sebelum ini, pemimpin itu menafikan sekeras-kerasnya tuduhan serta tohmahan keatas diri beliau dan langsung menuduh pautan blog Alahai..Fairus ingin men'sabotaj' serta memfitnah beliau...Nah, sekarang siapa yang BETUL dan siapa yang SALAH..???

malah pernah juga AMK P.Pinang yang asal, pimpinan YB Ong Chin Wen selaku pemangku Ketua AMK ketika itu, ingin bersemuka dengan TKM 1 untuk serahkan memorandum prestasi EXCO-EXCO PKR P.Pinang, TKM 1 ini enggan berbincang, tetapi DIUGUT pula mereka-mereka ini...ego sangat kah pemimpin kanan kerajaan macam ni..??? bukannya mereka nak mintak DUIT PULUHAN RIBU ataupun mintak LETAK JAWATAN...kan sekarang terPAKSA pun letak jawatan...

berani kerana benar, takut kerana salah beb...dan saya bukanlah terlampau TAKSUB terhadap DS Anwar Ibrahim, tetapi beliau tak boleh la dipersalahkan 100% atas pemilihan orang Harapan kononnya itu di DUN Penanti dalam Parlimen Permatang Pauh, masalahnya latar-belakang serta pengalaman lalu si pemimpin ini tidak kesemuanya diketahui oleh DS Anwar...tetapi langkah perletakkan jawatan TKM 1 serta Exco Negeri P.Pinang amatlah bertamadun dan profesional berbanding UMno-Barisan Nasional yang bila DAH PUN terbukti BERSALAH contohnya RASUAH, politik wang (UMno sebut) tapi masih kemarok nak kekalkan jawatan Ketua Menteri...yang ni yang kita tak mau...oleh yang demikian, nantikan kesudahan KUASA RAKYAT, mengatasi KUASA PEMIMPIN salah GUNA KUASA....


--
Ahakksss......

http://bloghijat.blogspot.com/

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tapi cerita Fairuz ni bukan dah berkurun dah ka?
Awat DSAI lambat bertindak??
Jangan kata UMNO rasuah..PKR pulak yg lebihh..satgi aku lebihkan set mangkuk2 dalam PKR ni naya..tu YB Yusmadi apa crita pulak..PKR tolong belajar dari PAS..jarang dengaq adun PAS ada masalah..sambung belajaq kat mana?
kat UITM ka?Kat USM ka..nak tau la jugak amik double master ka amik PHD???

albinjayie berkata...

cakap kat din.....dia namak hensem pakai baju melayu satu sut...hensem gak pakai kot bertali leher....

apa....din ada 2 bini? heee heee hee

Anjang Mas Suha... berkata...

salam semua,
Apabila laporan ada dua ekor "harimau" memakan ternakan,sipemburu masuk hutan susah payah menembak mati hanya satu ekor "harimau" dan macam mana yang seekor lagi?...sipemburu berbangga hanya dengan seekor harimau jantan yang dapat mereka "musnahkan"...yang lagi tu dibiarkan lepas ke?
Kalau ikutkan sejarah Melayu,suku sakat sekali dihapuskan,bahkan sampai tiang seri rumah dikorek dan dibuang kelaut!!
Adakah yang seorang lagi dah memihak kepada pendakwa?...jadi saksi...dan dia lepas le?
Kalau nak buat biar betul...kawan saya sanggup tel berjam jam...habiskan duit...sebab....lepas geram!
KONSPIRASI,KONSPIRASI ...KONSPIRASI...Anjang tak nak jawab!

Anjang Mas Suha... berkata...

salam semua,
Apabila laporan ada dua ekor "harimau" memakan ternakan,sipemburu masuk hutan susah payah menembak mati hanya satu ekor "harimau" dan macam mana yang seekor lagi?...sipemburu berbangga hanya dengan seekor harimau jantan yang dapat mereka "musnahkan"...yang lagi tu dibiarkan lepas ke?
Kalau ikutkan sejarah Melayu,suku sakat sekali dihapuskan,bahkan sampai tiang seri rumah dikorek dan dibuang kelaut!!
Adakah yang seorang lagi dah memihak kepada pendakwa?...jadi saksi...dan dia lepas le?
Kalau nak buat biar betul...kawan saya sanggup tel berjam jam...habiskan duit...sebab....lepas geram!
KONSPIRASI,KONSPIRASI ...KONSPIRASI...Anjang tak nak jawab!

Hijat Panjang... berkata...

salam Tanpa Nama..

pasai dia nak sambung study tu rasanya media yang bagi isu, rasanya untuk penyedap cerita dalaman PR..setuju dengan cara PAS didik serta tauliahkan ADUN/wakil rakyat mereka..

salam albinjayie...

Hehehehe..mungkin Din kali ni akan bertanding dalam PRK jika diizinkan..saham dia dok melonjak-lonjak kalau mu nak tau...ehh..pasai dia pasang cawangan baru, mu tak tau kaa..??? betoii...sunggohhhh..!!! bukan fitnah...betoii...

Kawan hj Saedin berkata...

Salam hijat,

kalau betoi din tu pasang dua....dia tu kira tera betoi,leha roti canai tu garang...sekali jerit terkeluar jantong!
nampak ketokohan...dan ketegasan...layak jadi pemimpin.

Baginda Reformasi berkata...

salam penulis dan pembaca..
nak minta penjelasan kiranya anda boleh memperjelaskan sedikit hal undang2 MALAYSIA... bukan nak ajak bergaduh.. hehehe

link yg terlibat:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/04/nik-aziz-bela-dap.html

Related Posts with Thumbnails