Selamatkan MaLaYsiA Dan Semuanyaa...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Dr. Danial : Isu Non Muslim Masuk Masjid

Dr. Asri : Isu Non Muslim Masuk Masjid

29.10.08

Guna Banyak Bahasa Keliru Pengguna - berita hairan...


SEREMBAN: Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menggesa Kerajaan Pulau Pinang menghormati Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dalam melaksanakan tambahan bahasa di papan tanda nama jalan di beberapa jalan tertentu di Georgetown.

Pemangku Ketua Pengarahnya, Kamarul Zaman Shaharudin, berkata tindakan kerajaan pimpinan DAP membenarkan tambahan bahasa seperti tulisan Jawi, Tamil dan Cina jelas tidak menghormati Perkara 152 yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan yang jelas menyatakan bahasa Melayu adalah bahasa rasmi dalam semua urusan.

“Pada pandangan DBP, dua bahasa sudah memadai digunakan di setiap papan tanda nama jalan iaitu bahasa Melayu yang sepatutnya difahami setiap warga Malaysia dan bahasa Inggeris untuk pelancong.

[kah kah kah…. ini betul-betul munkeee yang makan gaji buta…. woit …. buta ke?...kat simpang jalan maharaja lela depan banguan dewan bahasa pustaka itu ada papan iklan….. buta? … tak nampak ?.... kah kah kah…. bahasa apa tulis?..... gambar betina dan jantan mat saleh kan….. kah kah kah…

ini bahasa dan tanda semiotik ...kah kah kah…. pegi tengok kamus dewan apa makna SEMIOTIK…..kah kah kah munkee ni memang bodoh…. lagi bangang.... depan pejabat sendiri pun tak faham…. kah kah kah

mari sini nak bagi tahu makna bahasa semiotik iklan yang besar tu.... iklan besar itu sedang perli dewan bahasa pustaka…. kah kah kah…. kerana lama dah tido….tak sedar depan tingkap ada bahasa orang putih….kah kah kah…bujet apa jadi?…. kah kah kah….

kenapa guna bujet dan tidak BELANJAWAN....kah kah kah...takut pada mahafiraun? …kah kah kah…

papan iklan apa jadi ?..... kah kah kah… takut pada boss… kah kah kah

berjuang bahasa melayu…. poraaaah….. tak berani pun nak tukar nama UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION …. kah kah kah….]


-sumber dari blog Tukar Tiub

1 ulasan:

awang soh berkata...

Tak apa. Tak keliru. Letaklah pelbagai bahasa lagi seperti bahasa Arab, bahasa Mexico, bahasa Jepun, kan Pulau Pinang itu tapak Warisan Dunia yang mesti diletakkan semua bahasa yang dunia ada. Tahniah, kerajaan yang prihatin. Jangan dihiraukan sangat identiti negara, dan yang penting kita tidak ketepikan semangat perlembagaan.

Related Posts with Thumbnails