Selamatkan MaLaYsiA Dan Semuanyaa...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Lakaran Zunar semasa didalam Lokap Polis...

Dr. Danial : Isu Non Muslim Masuk Masjid

Dr. Asri : Isu Non Muslim Masuk Masjid

18.12.07

Makanlah Budu Sebelum Terlambat..!!!


Peminat budu sekalian….
infooooooooo.....
Makanlah budu sblm terlambat!!!

Misteri yang baru terungkap. Khazanah yang belum dikenali ramai tapi sudah lama diamalkan di Pantai Timur. Budu atau sos bilis yang berasal dari negeri
Terengganu dan Kelantan ini mendapat perhatian dan menjadi kajian para ahli pemakanan berkhasiat Jepun, Amerika , Australia , New Zealand dan Jerman.
Penemuan baru-baru ini membuktikan kandungan budu memiliki Gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser.
Kenyataan ini bagaikan satu kejutan bagi golongan yang selama ini memperlekehkan kewujudan budu yang dianggap makan "kuno".
Budu berpotensi untuk melawan radikal bebas sehingga dapat menghalang proses penuaan dan mencegah koroner jantung, diabetes, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal.
Kajian mendalam juga mendapati budu turut mengandungi zat antibakteria penyebab diare, penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi . Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna,diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain.
Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diare kronis akibat kurang zat pada tubuh.
Mampu menggalakkan pertumbuhan berat badan bagi golongan yang menderita penyakit diare kronis ini serta menyembuhkannya dalam waktu singkat. Ia juga dapat mempertingkatkan IQ kepada sesiapa yang memakannya,kerana ia merangsangkan sel-sel otak dan akan memperkukuhkan ikatan di antara neuron-neuron serta menguatkan neuron2 yang lemah.
Pemakanan budu turut bertindak membantutkan pertumbuhan
bakteria raffinosa dan stokiosa, penyebab utama gejala flatulensi dan
kembung perut bagi kanak-kanak dan orang dewasa.
2 kelompok vitamin yang terdapat pada budu iaitu,vitamin larut air(vitamin B
Kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A,D, E dan K).
Budu merupakan sumber vitamin B yang paling banyak menyumbang kepada
pecahan lain seperti vitamin B1 thiamin), vitamin B2(riboflavin), asid
pantotenat, asid niasin, vitamin B6 dan vitamin 12 (sianokobalamin).
Saintifik, budu merupakan penyumbang utama vitamin B12 yang
dihasilkan oleh bakteria klebsiella pneum! oniae dan Citrobacter
frundiin - yang mana Vitamin B12 ini tidak dimiliki dari mana-mana
sumber makanan laut, ikan-ikan dan daging-daging lain.
Ianya perlu untuk pembentukan sel darah merah, di mana kekurangan vitaman ini
mengakibatkan terjadinya penyakit anemia perisiosa (pucat), sakit
perut dan berat badan menurun.
Kadar Vitamin B12 dalam budu adalah di antara 1.5 sehingga 6.3 mikrogram per 100 gram bagi setiap satu hidangan atau 2 sudu besar. Jumlah ini jauh lebih cukup untuk keperluan badan manusia dalam sehari. Dengan adanya vitamin B12 para
pengamal diet jaga badan) tidak perlu lagi merasa khuatir akan kekurangan
vitamin B12 di dalam badan.
Selain pembekal kepada protein yang tinggi, ia turut mengandungi mineral makro dan mikrodalam jumlah yang cukup. Jumlah mineral zat besi, kalsium dan magnesium adalah sebanyak 9,39, 2,87 dan 8.05mg bagi setiap 100 gram budu.
Budu juga mengandungi zat antioksidan dalam bentuk isoflavon. Seperti halnya
vitamin C, vitamin E dan karotenoid, isoflavon juga merupakan
antioksidan yang sangat diperlukan oleh tubuh untuk menghentikan reaksi
pembentukan radikal bebas. Radikal bebas merupakan atom atau molekul
yang mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan,
sehingga menjadi sangat aktif hingga menyebabkan ketumbuhan tumor,
kanser, penuaan dan kematian sel.
Radikal bebas didapati berpunca dari makan seharian yang dimakan dan juga dari reaksi yang terjadi di dalam tubuh. Adanya antioksidan didalam budu akan mencegah pembentukan radikal bebas tersebut.
Kebiasaannya di dalam apa jua jenis ikan terdapat 3 jenis isoflavon! (unsur antioksidan) iaitu daidzein,glisitein dan genistien. Pada budu, di samping 2 jenis unsur ini, terdapat juga antioksidan faktor 11 (6, 7, 4 trihidroksi soflavon) yang mempunyai sifat antioksidan paling kuat dibandingkan isoflavon dalam ikan-ikan lain.
Penelitian yang dilakukan di University North Carolina , Amerika Syarikat menemukan bahawa unsur genestein dan phytoestrogen yang terdapat pada budu terbukti dapat mencegah penyakit kanser, proses penuaan dan kanser payudara .
Penyakit jantung koroner (PJK) merupakan salah satu bentuk kelainan pembuluh darah koroner akibat penumpuan lemak di dalam dinding pembuluh darah iaitu satu keadaan yang disebut aterosklerosis. Ini mungkin disebabkan oleh faktor usia, pemakanan, jantina dan keturunan. Manakala faktor dimodifikasi
adalah peningkatan kadar lipida darah (hiperkolestrolemia), hipertensi, obesiti,
stress dan kurang aktiviti lasak.
Pemakanan budu yang mempunyai sifat hipokolesterolemik (menurunkan lemak darah) seperti kandungan protein,serta
makanan, niasin, vitamin E, karotenoid dan kalsium. Satu ujikaji rambang yang
dijalankan mendapati pengambilan budu sebanyak 150 gm sehari selama 2 minggu
dapat menurunkan kadar kolestrol ke tahap luar dari jangkaan. Selain dari sumber
protein yang berkualiti tinggi,budu turut dikenali sebagai sumber serat(dietary
fiber) yang baik.
Kandungan serat didalam budu mampu mencapai di antara 8 hingga 10% bagi setiap 100 gm. Ia menyumbangkan kepada 30% dari jumlah serat yang dianjurkan oleh National Cancer Reserach.
Berbanding serat di dalam ikan-ikan atau sumber protein lain, serat pada tempe (Farmasi Anis: tempe atau budu?) lebih mudah untuk dicernakan. Dari apa yang dinyatakan ini jelas sekali bahawa khasiat serta kebaikan sepiring budu yang dimakan bersama hidangan nasi pagi, tengahari dan malam melampau jangkauan yang anda fikirkan.

Budu umpama seteguk air multivitamin yang menyumbang kepada pelbagai keperluan untuk tubuh badan. So minumlah budu mcm minum air mineral ........he he he he he...Sunggohh..!!!
So, tunggu apa lagi, lepas ni carilah dan amalkan pemakanan sihat dengan Budu, nescaya kesihatan kita akan terjamin...dapatkan di pasaran terutamanya di negeri Pantai Timur...

Wallahu a'lam...

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dey...tamby mau tambah duit poket kaa..!!! lawat website nie wei www.e-rafa.com @ www.343-787.com...bleh buat duit maa...nie bisnes e-dagang yg diiktiraf oleh KPDNHEP...."MODAL KECIK UNTUNG BOSAR"

Monster Mom berkata...

na na na na na budu kite....

SuaraAnakMudaParlimen berkata...

aku anak pulau pinang dah lama tau budu ada khasiat, itu dulu aku berulang alik dari penang ke kelantan, nak beli budu penambah perisa makanan, sekarang ni kat k.l lagilah senang nak dapati,kan org kelantan ramai disini, nanti semakin ramailah pengusaha budu lepas baca artikel ini.

Rakan2 sekalian lawatilah blog saya di
http://khairilazuar.wordpress.com
berilah komen pada artikel yang saya tulis

Panglima Perang Cyber berkata...

budu kena dibuat saluran seperti gas....setiap rumah guna meter sahaja...

baru budu semua.

norazimah mohamad nor berkata...

Kelantan budu,budu kelantan....
la la la la...kampung Nora tu...

Related Posts with Thumbnails